HAKIKAT DIRI (KUNCI TERDEKAT MEGENAL ALLAH)
Mengenal diri itu adalah “Anak Kunci” untuk Mengenal Allah. Hadis ada yang mengatakan;
"Siapa
yang kenal dirinya akan Mengenal Allah”.
Firman
Allah Taala;
“Kami
akan tunjukkan kepada mereka tanda-tanda Kami dalam dunia ini dan dalam diri
mereka sendiri, supaya Hakikat itu boleh terzhohir kepada mereka”
(Al-Fusilat:53)
Tidak ada perkara yang lebih hampir dari diri
sendiri. Jika anda tidak kenal diri sendiri, bagaimana anda hendak tahu
perkara-perkara yang lain? Yang dimaksudkan dengan Mengenal Diri itu bukanlah
mengenal bentuk lahir anda, badan, muka, kaki, tangan dan lain-lain anggota
anda itu. Kerana mengenal semua perkara itu tidak akan membawa kita menegnal
allah. Dan bukan pula mengenal setakat perkara dalam diri anda iaitu bila anda
lapar anda makan, bila dahaga anda minum, bila marah anda memukul dan
sebagainya. Jika anada bermaksud demikian, maka binatang itu sama juga dengan
anda.
Yang dimaksudkan sebenar mengenal diri itu ialah;
* Apakah ada dalam diri anda itu?
* Dari mana anda datang?
* Kemana anda pergi?
* Apakah tujuan anda berada dalam dunia fana ini?
* Apakah sebenarnya bahagian dan apakah sebenarnya
derita?
Sebahagian daripada sifat-sifat anda adalah bercorak
kebinatangan. Sebahagian pula bersifat Iblis dan sebahgian pula bersifat
Malaikat. Anda hendaklah tahu sifat yang mana perlu ada; dan yang tidak perlu.
Jika anda tidak tahu, maka tidaklah anda tahu di mana letaknya kebahagian anda
itu.
Kerja binatang ialah makan, tidur dan berkelahi.
Jika anda hendak jadi binatang, buatlah itu sahaja. Iblis dan syaitan itu sibuk
hendak menyesatkan manusia, pandai menipu dan berpura-pura. Kalau anda hendak
menurut mereka itu, buatlah sebagaimana kerja-kerja mereka itu. Malaikat sibuk
dengan memikir dan memandang Keindahan Ilahi. Mereka bebas dari sifat-sifat
kebinatangan. Jika anda ingin bersifat dengan sifat KeMalaikatan, maka
berusahalah menuju asal anda itu agar dapat anda mengenali dan meikirkan Allah
Yang Maha Tinggi dan bebas dari belenggu hawa nafsu. anda hendaklah tahu kenapa
anda dilengkapi dengan sifat-sifat kebintangan itu. Adakah sifat-sifat
kebinatangan itu akan menaklukkan anda atau adakah anda menakluki mereka?. Dan
dalam perjalanan anda ke atas martabat yang tinggi itu, anda akan gunakan
mereka sebagai tunggangan dan sebagai senjata.
Langkah pertama untuk mengenal diri ialah mengenal
yang anda itu terdiri dari bentuk yang zhohir, iaitu badan; dan perkara yang batin
iaitu hati atau Ruh. Yang dimaksudkan dengan “HATI” itu bukanlah seketul daging
yang terletak dalam sebelah kiri badan. Yang dimaksudkan dengan “HATI” itu
ialah satu perkara yang menggunakan semua keupayaan; yang lain itu hanyalah
sebagai alat dan kakitangannya. Pada hakikat hati itu bukan termasuk dalam
bidang Alam Nyata(Alam Ijsam) tetapi adalah termasuk dalam Alam Ghaib. Ia
datang ke Alam Nyata ini ibarat pengembara yang melawat negeri asing untuk
tujuan berniaga dan akhirnya kembali akan kembali juga ke negeri asalnya.
Mengenal perkara seperti inilah dan sifat-sifat itulah yang menjadi “Anak
Kunci” untuk mengenal Allah.
Sedikit idea tentang hakikat Hati atau Ruh ini
bolehlah didapati dengan memejamkan mata dan melupakan segala perkara yang lain
kecuali diri sendiri. Dengan cara ini, dia akan dapat melihat tabiat atau
keadaan “diri yang tidak terbatas itu”. Meninjau lebih dalam tentang Ruh itu
adalah dilarang oleh hukum. Dalam Al-Quran ada diterang;
Mereka
bertanya kepadamu tentang Ruh. Katakanlah Ruh itu adalah dari Amar(perintah
atau urusan) TuhanKu”. (Bani Israil:85)
Demikianlah sepanjang yang diketahui tentang Ruh itu
dan ia adalah jauhar yang tidak boleh dibahagi-bahagi atau dipecah-pecahkan dan
ia termasuk dalam “Alam Amar”. Ianya bukanlah tidak ada permulaan. Ia ada
permulaan dan diciptakan oleh Allah. Pengetahuan falsafah yang tepat berkenaan
dengan Ruh ini bukanlah permulaan yang mesti ada dalam perjalanan Agama, tetapi
adalah hasil dari disiplin diri dan berpegang teguh dalam jalan itu;
seperti
tersebut di dalam Al-Quran;
“Siapa yang bersungguh-sungguh dalam jalan
Kami, nescaya Kami akan pimpin mereka ke jalan yang benar itu”. (Al-Ankabut:69)
Untuk menjalankan perjuangan Keruhanian ini, bagi
mencapai pengenalan kepada diri dan Tuhan, maka
* badan itu bolehlah diibaratkan sebagai sebuah
Kerajaan,
* Ruh itu ibarat Raja.
* Pelbagai deria(senses) dan keupayaan(fakulti) itu
ibarat satu ketumbukan tentera,
* Aqal itu bolehlah diibaratkan sebagai Perdana
Menteri.
* Perasaan itu ibarat Pemungut Hasil.
* Marah itu ibarat Pegawai Polis.
Dengan pakaian
Pemungut Hasil, perasaan itu berterusan ingin hendak merampas dan merabuk. dan
marah sentiasa cenderung kepada kekasaran dan kekasaran.
Kedua-dua mereka ini perlu ditundukkan ke bawaah
perintah Raja. Bukan dibunuh atau dimusnahkan kerana mereka ada tugas yang
perlu mereka jalankan, tetapi jika perasaan dan marah menguasai Aqal, maka
tentulah Ruh akan hancur.
Ruh yang membiarkan keupayaan-keupayaan yang
bawahnya menguasai keupayaan-keupayaan yang atas adalah ibarat orang orang yang
menyerahkan malaikat kepada kekuasaan Anjing atau menyerahkan seorang Muslim ke
tangan orang Kafir yang zalim. Orang yang menumbuh dan memelihara sifat-sifat
iblis atau binatang atau Malaikat akan menghasilkan ciri-ciri atau watak yang
sepadan den dengannya iaitu iblis atau binatang atau Malaikat itu. Dan semua
sifat-sifat atau ciri-ciri ini akan dizhohirkan dengan bentuk-bentuk yang
kelihatan di Hari Pengadilan.
* Orang yang menurut hawa nafsu terzhohir seperti
babi,
* orang yang garang dan ganas seperti anjing dan
serigala,
* dan orang yang suci seperti Malaikat.
Tujuan disiplin akhlak(moral) ialah untuk
membersihkan Hati dari karat-karat hawa nafsu dan marah, sehingga ia jadi
seperti cermin yang bersih yang akan membalikkan Cahaya Allah Subhanahuwa
Taala.
Mungkin
ada orang bertanya;
“Jika seorang itu telah dijadikan dengan mempunyai
sifat-sifat binatang, Iblis dan juga Malaikat, bagaimanakah kita hendak tahu
yang sifat-sifat Malaikat itu adalah jauharnya yang hakiki dan yang lain-lain
itu hanya sementara dan bukan sengaja?”
Jawabannya ialah jauhar atau zat sesuatu makhluk itu
ialah dalam sifat-sifat yang paling tinggi yang ada padanya dan khusus baginya.
Misalnya keldai dan kuda adalah dua jenis binatang pembawa barang-barang,
tetapi kuda itu dianggap lebih tinggi darjatnya dari keldai kerana kuda itu
digunakan untuk peperangan. Jika ia tidak boleh digunakan dalam peperangan,
maka turunlah ke bawah darjatnya kepada darjat binatang pembawa barang-barang.
sahaja.
Begitu juga dengan manusia; keupayaan yang paling
tinggi padanya ialah ia boleh berfikir iaitu ia ada Aqal. Dengan fikiran itu
dia boleh memikirkan perkara-perkara Ketuhanan. Jika keupayaan berfikir ini
yang meliputi dirinya, maka bila ia mati(bercerai nyawa dari badan), ia akan
meninggalkan di belakang semua kecenderungan pada hawa nafsu dan marah, dan
layak duduk bersama dengan Malaikat. Jika berkenaan dengan sifat-sifat
Kebinatangan, maka manusia itu lebih rendah tarafnya dari binatang, tetapi Aqal
menjadikan manusia itu lebih tinggi tarafnya, kerana Al-Quran ada amenerangkan
bahawa;
“Kami
telah tundukkan segala makhluk di bumi ini kepada manusia” (Luqman:20)
Jika sifat-sifat yang rendah itu menguasai manusia,
maka setelah mati, ia akan memandang terhadap keduniaan dan rindukan kepada
keseronokan di dunia sahaja.
* Ruh manusia yang berakal itu penuh dengan
kekuasaan dan pengetahuan yang sangat menakjubkan.
* Dengan Ruh Yang Berakal itu manusia dapat
menguasai segala cabang ilmu dan Sains;
* dapat mengembara dari bumi ke langit dan balik
semula ke bumi dalam sekelip mata,
* dapat memeta langit dan mengukur jarak antara
bintang-bintang.
* Dengan Ruh itu juga manusia dapat menangkap ikan
ikan dari laut dan burung-burung dari udara, dan
* menundukkan binatang-binatang untuk berkhidmat
kepadanya seperti gajah, unta dan kuda.
Lima deria(pancaindera) manusia itu adalah ibarat
lima buah pintu terbuka menghadap ke Alam Nyata(Alam Syahadah) ini. Lebih ajaib
dari itu lagi ialah ia ada Hati. Hatinya itu ada sebuah pintu yang terbuka
menghadap ke Alam Arwah(Ruh-ruh) yang ghaib. Dalam keadaan tidur, apabila
pintu-pintu deria tertutup, pintu Hati ini terbuka dan manusia menerima
khabaran atau kesan-kesan dari Alam Ghaib dan kadang-kadang membayangkan
perkara-perkara yang akan datang. Maka hatinya adalah ibarat cermin yang
membalikkan(bayangan) apa yang tergambar di Luh Mahfuz. Tetapi meskipun dalam
tidur, fikiran tentang perkara keduniaan akan menggelapkan cermin ini. Dan
dengan itu gambaran yang diterimanya tidaklah terang. Selepas bercerai nyawa
dengan badan(mati), fikiran-fikiran tersebut hilang sirna dan segala sesuatu
terlihatlah dalam keadaan yang sebenar. Betullah firman Allah dalam Al-Quran;
“Kami
telah buangkan hijab dari kamu dan pandangan kamu hari ini sangatlah terang dan
nyata”. (Surah Qaf:22).
Tidak ada komentar: